Jak jsem díky regionálním PPC reklamám proměnil téměř zkrachovalou realitku v prosperující firmu
- Moment, kdy jsem si uvědomil, že dosavadní přístup nefunguje
- První kroky s regionálním PPC marketingem
- První výsledky, které mě šokovaly
- Co přesně fungovalo v Liberci (a proč)
- Expanze do Olomouce - nečekané výzvy a řešení
- Jak regionální kampaně změnily můj byznys model
- Nejlepší investice: Co mi skutečně funguje
- Kolik to všechno stojí a jaká je návratnost
- Mýty a omyly o regionálním marketingu
- Praktické tipy pro realitní makléře a další lokální podnikatele
- Budoucnost: Kam směřuji dál?
- Závěrečné zamyšlení: Proč regionální přístup funguje tak dobře
Ještě před dvěma lety jsem seděl sám v pronajatém "kanclu" o velikosti 12 metrů čtverečních a přemýšlel, jak zaplatím další nájem. Moje realitní kancelář byla jednou z mnoha, která se potýkala s poklesem trhu a drtivou konkurencí gigantů typu RE/MAX nebo M&M Reality. Investoval jsem poslední peníze do billboardů a inzerce v místních novinách s minimálním efektem. Frustrovaný a na pokraji krachu jsem hledal jakékoliv řešení.
Dnes mám tým osmi realitních makléřů, dvě kanceláře (v Liberci a Olomouci) a za minulý rok jsme zprostředkovali prodej nemovitostí v hodnotě přes 240 milionů korun. Jak se mi to povedlo? Díky objevu síly PPC reklamy v Liberci a regionálně cíleného online marketingu, který kompletně změnil trajektorii mého podnikání.
Moment, kdy jsem si uvědomil, že dosavadní přístup nefunguje
S realitami jsem začal před šesti lety po odchodu z korporátu. Jako většina nováčků jsem si myslel, že stačí mít webovky, vizitky a "být vidět". Můj marketingový rozpočet se rozplýval na drahé celostátní realitní servery, místní inzerci a příležitostné reklamy na Facebooku. Zakázky sice přicházely, ale nestačily na pokrytí nákladů, natož na budování firmy.
Zlomový moment přišel, když jsem se seznámil s Petrem na setkání místních podnikatelů. Petr byl marketér v digitální agentuře a když jsem mu popsal svou situaci, poklepal mi na rameno: "Víš, v čem je tvůj problém? Snažíš se konkurovat celostátním gigantům jejich vlastními zbraněmi. S tvým rozpočtem to nemůžeš vyhrát. Ale lokálně? Tam můžeš naprosto dominovat."
Petr mi vysvětlil koncept regionálně cílených PPC kampaní - tedy online reklam, které se zobrazují pouze lidem v určité geografické oblasti, a to přesně ve chvíli, kdy hledají služby, jako jsou ty moje. Znělo to příliš jednoduše, ale byl jsem zoufalý a ochotný zkusit cokoliv.
První kroky s regionálním PPC marketingem
Na Petrovo doporučení jsem kontaktoval SEOconsult.cz, agenturu specializující se na regionální marketing. Upřímně, byl jsem skeptický. Přece jen, realitní trh je brutálně konkurenční a online marketing jsem vnímal jako další černou díru na peníze.
Po úvodní schůzce provedli audit mých dosavadních marketingových aktivit a webových stránek. Výsledky byly... no, řekněme, že ne zrovna lichotivé:
- Můj web nebyl optimalizovaný pro mobilní zařízení, přestože 68 % potenciálních klientů používalo při hledání nemovitostí telefony
- Dosavadní Facebook reklamy cílily na příliš široké publikum bez geografického omezení
- Neměl jsem žádné PPC kampaně ve vyhledávačích, kde lidé aktivně hledají reality
- Chybělo mi efektivní měření konverzí, takže jsem vlastně nevěděl, odkud moji klienti skutečně přicházejí
Na základě této analýzy jsme vytvořili strategii zaměřenou výhradně na Liberec a okolí do 30 km. Byl to velký psychologický přelom - omezit své ambice místo jejich rozšiřování. Ale mělo to logiku: lepší být vidět hodně v malé oblasti než naprosto neviditelný všude.
Do pěti pracovních dnů byly spuštěny první kampaně v Google Ads a Skliku, s rozpočtem, který byl třetinový oproti tomu, co jsem dříve "pálil" na celostátních serverech - pouhých 12 tisíc korun měsíčně.
První výsledky, které mě šokovaly
První dva týdny se nedělo nic zvláštního. Pár kliků, pár návštěv webu, ale žádné reálné poptávky. Začínal jsem mít pocit, že jsem zase vyhodil peníze. A pak, třetí týden, zazvonil telefon. Majitel bytu v liberecké čtvrti Rochlice se ptal, jestli bych mu pomohl s prodejem. Když jsem se zeptal, jak mě našel, odpověděl: "Hledal jsem na Googlu 'prodej bytu Liberec Rochlice' a vy jste byli první."
Tentýž den přišel e-mail od paní, která hledala byt v centru. Další den další dva telefonáty. Do konce prvního měsíce jsem získal pět nových zakázek na prodej a tři na pronájem - více než za předchozí tři měsíce dohromady.
Ale to, co mě skutečně ohromilo, byla kvalita těchto leadů. Nebyli to zvědavci nebo lidé, kteří "jen koukají". Byli to lidé s konkrétním zájmem o konkrétní typ nemovitosti v konkrétní lokalitě. A díky regionálnímu cílení jsem byl přesně tam, kde mě hledali.
Výsledky po třech měsících:
- Nárůst počtu zakázek o 270 % při stejném marketingovém rozpočtu
- Snížení nákladů na získání jedné zakázky z průměrných 7 800 Kč na 1 450 Kč
- Zvýšení konverzního poměru na webu z 1,2 % na 6,8 %
- Zvýšení průměrné provize díky kvalitnějším zakázkám
Co přesně fungovalo v Liberci (a proč)
S postupem času a analýzou dat jsme identifikovali několik klíčových faktorů, které stály za úspěchem našich kampaní v Liberci:
1. Extrémně přesné geografické cílení
Neomezili jsme se jen na nastavení "Liberec" jako cílové oblasti. Rozdělili jsme město na jednotlivé čtvrti a vytvořili specifické kampaně pro každou z nich - Rochlice, Ruprechtice, Vratislavice, centrum... Texty reklam obsahovaly přímo názvy těchto čtvrtí, což dramaticky zvýšilo míru prokliků.
2. Důraz na lokální znalost a výhody
V reklamách jsme zdůrazňovali mou důvěrnou znalost libereckého trhu: "15 let žiju v Liberci, znám každou ulici", "Průměrná doba prodeje bytu v Liberci s námi: 32 dnů". Tím jsme se odlišili od velkých řetězců, které sice mají silné značky, ale jejich makléři často neznají místní specifika.
3. Rychlost jako konkurenční výhoda
Zjistili jsme, že v Liberci je rychlost klíčovým faktorem při výběru realitní kanceláře. Nastavili jsme proto automatické notifikace pro nové poptávky a garantovali jsme první reakci do 30 minut během pracovní doby. Tato rychlost nám umožnila "ukrást" mnoho klientů konkurenci.
4. Využití lokálních událostí a sezónnosti
Synchronizovali jsme kampaně s místními událostmi - např. před zahájením akademického roku na Technické univerzitě jsme posílili kampaně na pronájmy bytů cílené na studenty a jejich rodiče. Před libereckým půlmaratonem jsme zase cílili na sportovně založené lidi hledající bydlení blízko přírody.
Expanze do Olomouce - nečekané výzvy a řešení
Po roce úspěšného fungování v Liberci jsem se rozhodl expandovat. Olomouc byla logickou volbou - univerzitní město podobné velikosti jako Liberec, zajímavý realitní trh a osobní vazby (moje sestra tam žije).
Chybně jsem předpokládal, že stačí vzít liberecký model a jednoduše ho přenést do Olomouce. Ale rychle se ukázalo, že každý region má svá specifika a vyžaduje unikátní přístup. Nastavili jsme tedy PPC reklamy v Olomouci s podobnou strukturou jako v Liberci, ale výsledky zdaleka neodpovídaly očekáváním.
Po podrobné analýze jsme identifikovali několik zásadních rozdílů mezi oběma trhy:
1. Odlišné vyhledávací návyky
Zatímco v Liberci lidé hledali primárně podle čtvrtí ("byt Liberec Rochlice"), v Olomouci hledali spíše podle typů nemovitostí a účelu ("2+1 Olomouc na investici"). Museli jsme kompletně přepracovat strukturu klíčových slov.
2. Jiná konkurenční situace
V Olomouci byla překvapivě silnější konkurence v oblasti PPC reklam než v Liberci. Průměrná cena za klik byla o 40 % vyšší, což si vyžádalo sofistikovanější bidding strategii.
3. Sezónnost universit
Univerzita Palackého má mnohem větší vliv na místní realitní trh než Technická univerzita v Liberci. Museli jsme přizpůsobit načasování kampaní akademickému kalendáři a cílit specificky na rodiče studentů hledajících bydlení pro své děti.
4. Historické centrum vs. sídliště
V Olomouci jsme zaznamenali mnohem větší zájem o nemovitosti v historickém centru než v Liberci. Přesunuli jsme proto více rozpočtu na kampaně cílené na centrum města a zdůraznili aspekty jako "bydlení v památkové zóně" nebo "investice do historické nemovitosti".
Po třech měsících analyzování, testování a optimalizace začaly i olomoucké kampaně generovat podobné výsledky jako ty v Liberci. Ale bylo to poučení - regionální marketing znamená skutečně se ponořit do specifik každého místa, ne jen změnit název města v nastavení kampaní.
Jak regionální kampaně změnily můj byznys model
Postupem času jsem si uvědomil, že mi regionální PPC marketing nedává jen více klientů, ale mění celý můj obchodní model:
1. Z generalisty specialistou
Díky detailním datům z kampaní jsem zjistil, jaké typy nemovitostí v jakých lokalitách jsou nejžádanější. Místo abych se snažil "dělat všechno", zaměřil jsem se na tyto segmenty. V Liberci to byly především byty 2+kk a 3+kk ve čtvrtích Ruprechtice a Starý Harcov, v Olomouci investiční byty v centru a rodinné domy v okolí města.
2. Z transakčního vztahu na dlouhodobý
S rostoucím počtem zakázek jsem mohl být selektivnější. Zaměřil jsem se na budování dlouhodobých vztahů s klienty, což vedlo k více doporučením a opakovaným obchodům. Dnes tvoří doporučení od spokojených klientů asi 40 % našich nových zakázek.
3. Z jednoho člověka na tým
Se stabilním přísunem kvalitních zakázek jsem si mohl dovolit najmout další makléře. Nejprve jednoho, pak dva, dnes jich mám celkem osm. Každý se specializuje na určitou oblast nebo typ nemovitostí, což dále zvyšuje naši efektivitu.
4. Z náhodného procesu na systém
Dříve byl každý obchod unikátní, s mnoha neznámými. Dnes máme díky konzistentnímu přísunu podobných zakázek vypracovaný efektivní systém pro každý typ transakce. To šetří čas, zvyšuje kvalitu služeb a minimalizuje rizika.
Nejlepší investice: Co mi skutečně funguje
Po dvou letech experimentování s různými přístupy k regionálnímu marketingu mohu identifikovat několik klíčových prvků, které přinášejí největší návratnost investic:
1. Mikrolokalitní kampaně
Nejlépe fungují kampaně cílené na velmi malé oblasti - jednotlivé čtvrti nebo dokonce ulice. Reklama "Prodáváte byt na třídě Svobody? Máme kupce!" má nesrovnatelně vyšší konverzní poměr než obecnější "Prodej bytů Olomouc".
2. Vlastní fotografie a virtuální prohlídky
Investice do kvalitního fotoaparátu a školení v oblasti realitní fotografie se mnohonásobně vrátila. Naše inzeráty s profesionálními fotografiemi a virtuálními prohlídkami mají o 210 % vyšší míru prokliků v PPC kampaních.
3. Lokální recenze a případové studie
Systematicky sbíráme recenze od klientů a tvoříme případové studie konkrétních prodejů. Ty pak využíváme v reklamách a na vstupních stránkách. "Prodali jsme byt v Neředíně za 108 % požadované ceny" je mnohem přesvědčivější než obecná tvrzení o kvalitě služeb.
4. Dynamické remarketingové kampaně
Tyto kampaně zajišťují, že lidé, kteří již navštívili náš web, vidí přesně ty nemovitosti, o které se zajímali. Konverzní poměr těchto kampaní je téměř 4× vyšší než u standardních vyhledávacích kampaní.
Kolik to všechno stojí a jaká je návratnost
Jedna z nejčastějších otázek, kterou dostávám od kolegů z branže, se týká rozpočtu a návratnosti. Budu tedy konkrétní:
Aktuální měsíční investice do PPC:
- Liberec: 18 000 Kč
- Olomouc: 22 000 Kč
- Celkem: 40 000 Kč měsíčně
K tomu správa kampaní:
- SEOconsult.cz: 15 000 Kč měsíčně
Měsíční výsledky (průměr za poslední půlrok):
- Nové zakázky z PPC kampaní: 14-18
- Úspěšně realizované obchody: 8-12
- Průměrná provize z jednoho obchodu: 65 000 Kč
- Celkové příjmy generované díky PPC: 520 000 - 780 000 Kč
Návratnost investice (ROI): při průměrných měsíčních nákladech 55 000 Kč a příjmech 650 000 Kč je ROI přibližně 1082 %.
Žádný jiný marketingový kanál mi nepřináší ani zdaleka takovou návratnost. Billboardy, inzerce v tisku, celostátní realitní servery - nic z toho se regionálnímu PPC ani nepřibližuje z hlediska efektivity.
Mýty a omyly o regionálním marketingu
Za dobu, co využívám regionální marketing, jsem slyšel mnoho mýtů a mylných představ. Rád bych uvedl některé z nich na pravou míru:
Mýtus 1: "Regionální znamená omezené"
Mnoho podnikatelů se bojí regionálního zacílení, protože mají pocit, že si omezují trh. Realita? Většina lokálních firem stejně fyzicky operuje jen v určitém okruhu. Regionální fokus neznamená omezení, ale efektivnější využití zdrojů tam, kde máte reálnou šanci uspět.
Mýtus 2: "Na PPC potřebujete velké rozpočty"
V celostátním měřítku ano, v regionálním ne. Začínal jsem s rozpočtem 12 000 Kč měsíčně, což by v celostátní konkurenci nestačilo ani na týden. V regionu to však bylo dost na dosažení výrazné viditelnosti.
Mýtus 3: "Stačí jen omezit lokalitu v nastavení kampaní"
Tohle je nebezpečný mýtus. Regionální marketing není jen o změně geografického cílení. Je to o kompletním přizpůsobení strategie, textů, klíčových slov a načasování specifikům daného regionu.
Mýtus 4: "Co funguje v jednom regionu, bude fungovat i jinde"
Jak jsem se přesvědčil při expanzi do Olomouce, každý region má svá specifika a vyžaduje individuální přístup. Kopírování strategie bez adaptace je receptem na neúspěch.
Praktické tipy pro realitní makléře a další lokální podnikatele
Na základě své zkušenosti bych rád nabídl několik praktických tipů pro kolegy z branže i další podnikatele, kteří uvažují o regionálním PPC marketingu:
1. Začněte s důkladnou analýzou regionu
Než spustíte první kampaně, důkladně poznejte svůj region. Jaké jsou žádané lokality? Jaké typy nemovitostí se nejvíce hledají? Jaké jsou cenové hladiny? Tyto informace jsou základem úspěšné strategie.
2. Vytvořte si lokální obsahovou strategii
Nestačí jen prodávat, musíte se etablovat jako lokální expert. Pište články o trhu ve vašem městě, natáčejte videa z různých čtvrtí, sdílejte statistiky z místního realitního trhu. Tento obsah pak využívejte v PPC kampaních.
3. Budujte síť lokálních partnerů
Spolupracujte s místními bankéři, právníky, projektanty, řemeslníky. Vzájemná doporučení jsou extrémně efektivní a můžete je podpořit i společnými marketingovými aktivitami.
4. Testujte malé variace
V regionálním marketingu často rozhodují detaily. Testujte různé varianty textů, různé vstupní stránky, různé časy zobrazování reklam. I malé zlepšení konverzního poměru může znamenat velký rozdíl v celkových výsledcích.
5. Kombinujte online a offline přístup
Nejlepších výsledků dosáhnete, když propojíte online marketing s offline aktivitami. Účastněte se místních akcí, sponzorujte lokální sportovní týmy, buďte vidět ve svém městě - a pak na to odkazujte v online kampaních.
Budoucnost: Kam směřuji dál?
Po dvou letech intenzivního využívání regionálního marketingu mám jasný plán dalšího rozvoje:
1. Postupná expanze do dalších měst - pravděpodobně Pardubice jako další lokace, opět s důkladnou analýzou místních specifik a přizpůsobenou strategií.
2. Větší specializace v rámci regionů - místo snahy pokrýt celý realitní trh se budeme ještě více specializovat na konkrétní segmenty, kde máme prokazatelně nejlepší výsledky.
3. Automatizace procesů - s rostoucím počtem zakázek potřebujeme efektivnější systémy pro sledování klientů, nemovitostí a marketingových aktivit. Investuji do vývoje vlastního CRM systému přizpůsobeného našim potřebám.
4. Sdílení know-how - začínám mentorovat začínající makléře a předávat jim znalosti o regionálním marketingu. Je to způsob, jak budovat síť potenciálních spolupracovníků a zároveň posilovat svou pozici experta.
Závěrečné zamyšlení: Proč regionální přístup funguje tak dobře
Na závěr bych rád nabídl svou teorii, proč regionální marketing funguje tak efektivně, zejména v realitním byznysu:
Nemovitosti jsou ze své podstaty lokální. Lidé nekupují dům nebo byt "v Česku" - kupují konkrétní nemovitost na konkrétní adrese. Proto dává mnohem větší smysl oslovovat je s lokálně relevantním sdělením ve chvíli, kdy aktivně hledají.
Navíc, na rozdíl od mnoha jiných nákupů, pořízení nemovitosti je komplikovaný proces, kde hraje obrovskou roli důvěra. A důvěru snáze získá někdo, kdo je "jedním z nás" - místní expert, který zná každou ulici ve městě a rozumí specifikům lokálního trhu.
Regionální PPC marketing mi umožnil tuto lokální expertízu efektivně komunikovat přesně těm lidem, kteří ji potřebují, přesně ve chvíli, kdy ji potřebují. A v tom je podle mě tajemství úspěchu.
Pokud i vy zvažujete regionální marketing, moje rada zní: nestůjte na místě. Možná vám bude chvíli trvat, než najdete správný přístup pro váš region a vaše podnikání, ale až se to podaří, výsledky mohou změnit celou vaši podnikatelskou cestu - tak jako změnily tu moji.
Publikováno: 10. 05. 2025
Kategorie: podnikání